Pasi Eerikäinen
Pasi Eerikäinen (s. 1979) on Radion sinfoniaorkesterin 1. viulisti. Hän esiintyy myös solistina ja kamarimuusikkona. Huhtikuussa 2015 Eerikäinen julkaisi yhdessä pianisti Emil Holmströmin kanssa ensimmäisen yhteisen levyn ”Sonatas” (Alba Records, ABCD 379). Levytyksen lisäksi Eerikäinen on tehnyt myös useita nauhoituksia Yleisradiolle (mm. Bartokin Kontrastit ja Ivesin 4. viulusonaatti).
Konserttimestarina Eerikäinen on toiminut Turun filharmonisessa orkesterissa, Lapin kamariorkesterissa, Radion sinfoniaorkesterissa ja Oulu Sinfoniassa. Aikamme musiikin esittäminen on tärkeä osa Eerikäisen muusikkoutta. Hän soittaa myös Tanguedia -kvintetin ja Jousikaiku-kvartetin viulistina.
Konserttimestarina Eerikäinen on toiminut Turun filharmonisessa orkesterissa, Lapin kamariorkesterissa, Radion sinfoniaorkesterissa ja Oulu Sinfoniassa. Aikamme musiikin esittäminen on tärkeä osa Eerikäisen muusikkoutta. Hän soittaa myös Tanguedia -kvintetin ja Jousikaiku-kvartetin viulistina.
Emil Holmström
Emil Holmström on Kalliossa asuva pianisti, joka on tullut tunnetuksi musiikin sekatyöläisenä. Häntä voi kuulla mitä erilaisimmissa yhteyksissä isoista orkestereista kamarimusisoinnin kautta hämäriin UG-iltamiin sekä toisinaan myös solistina. Toiminnallaan hän haluaa nostaa kiinnostusta kulttuurihistoriaan, musiikin suhteeseen oman tyylikautensa ilmiöihin sekä erityisesti avantgardismiin kautta aikojen. Häntä ohjaa tietoisuus siitä, että mikään traditio ei pysy hengissä ellei sitä taukoamatta arvioi uudelleen ja pyri luomaan uutta.
Holmström (s. 1980) on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, jossa hän opiskeli pianonsoittoa Erik T. Tawaststjernan, sävellystä Veli-Matti Puumalan ja satsioppia Olli Väisälän oppilaana. Lisäksi hän on täydentänyt opintojaan Pariisissa Marie-Françoise Bucquet’n johdolla. Muita tärkeitä mentoreita ja esikuvia Holmströmille ovat olleet pianistit Eero Heinonen, Ilmo Ranta, Teppo Koivisto, Jouko Laivuori, Andras Schiff ja Leon Fleisher. Hänen muusikkouteensa on suuresti vaikuttanut toiminta Uusinta Ensemblessä sekä elektroakustiseen musiikkiin keskittyvässä yhtyeessä defunensemble. Holmström on myös tuttu kasvo Avantissa. Monialaisen yhtyesoiton lisäksi Holmström on yhdessä Markus Hohdin ja Eriikka Maalismaan kanssa perustanut Ristiveto-festivaalin, joka järjestettiin ensimmäisen kerran Ateneumissa Schjerfbeck-näyttelyn yhteydessä syksyllä 2012.
Erityisen kiinnostuksen kohteena Holmströmillä on viime aikoina ollut Beethoven sekä 1900-luvun alun taide ja hän on perehtynyt nimenomaisesti Wienin toisen koulukunnan säveltäjien, Ferruccio Busonin ja Heitor Villa-Lobosin musiikin esittämiseen. Vuonna 2012 Holmström nautti valtion yksivuotista taiteilija-apurahaa ja yksi sen vuoden tärkeimmistä projekteista oli Beethovenin viulu- ja sellosonaattien kokonaisesitykset viulisti Pasi Eerikäisen ja sellisti Petja Kainulaisen kanssa. Keväällä 2013 Holmströmille myönnettiin Suomen Kulttuurirahaston kolmivuotinen työskentelyapuraha, jonka aikana hän keskittyy mm. Busonia käsitteleviin jatko-opintoihinsa Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa.
Holmström (s. 1980) on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, jossa hän opiskeli pianonsoittoa Erik T. Tawaststjernan, sävellystä Veli-Matti Puumalan ja satsioppia Olli Väisälän oppilaana. Lisäksi hän on täydentänyt opintojaan Pariisissa Marie-Françoise Bucquet’n johdolla. Muita tärkeitä mentoreita ja esikuvia Holmströmille ovat olleet pianistit Eero Heinonen, Ilmo Ranta, Teppo Koivisto, Jouko Laivuori, Andras Schiff ja Leon Fleisher. Hänen muusikkouteensa on suuresti vaikuttanut toiminta Uusinta Ensemblessä sekä elektroakustiseen musiikkiin keskittyvässä yhtyeessä defunensemble. Holmström on myös tuttu kasvo Avantissa. Monialaisen yhtyesoiton lisäksi Holmström on yhdessä Markus Hohdin ja Eriikka Maalismaan kanssa perustanut Ristiveto-festivaalin, joka järjestettiin ensimmäisen kerran Ateneumissa Schjerfbeck-näyttelyn yhteydessä syksyllä 2012.
Erityisen kiinnostuksen kohteena Holmströmillä on viime aikoina ollut Beethoven sekä 1900-luvun alun taide ja hän on perehtynyt nimenomaisesti Wienin toisen koulukunnan säveltäjien, Ferruccio Busonin ja Heitor Villa-Lobosin musiikin esittämiseen. Vuonna 2012 Holmström nautti valtion yksivuotista taiteilija-apurahaa ja yksi sen vuoden tärkeimmistä projekteista oli Beethovenin viulu- ja sellosonaattien kokonaisesitykset viulisti Pasi Eerikäisen ja sellisti Petja Kainulaisen kanssa. Keväällä 2013 Holmströmille myönnettiin Suomen Kulttuurirahaston kolmivuotinen työskentelyapuraha, jonka aikana hän keskittyy mm. Busonia käsitteleviin jatko-opintoihinsa Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa.